Today is the first day of the rest of your life

Longboardbygge del 1

Rastlösheten av att vara ledig får det att klia i fingrarna på mig. Med några spillplankor,  3mm björkplywood, glasfiberväv och polyester försöker jag tillfälligt dämpa denna skaparenergi. Så här ser det ut nu.

IMG_9001

Tänkte här nedan försöka knepa ihop en översiktlig guide om det kliar i dina Ernst-fingrar också.

Detta är en guide för ett bygge som är under utveckling och jag vet fortfarande inte hur resultatet blir. Men till denna brädan som ska bli 76cm lång och 21 cm bred så har jag använt mig av:

2x skivor björkplywood 240×900 mm.

Biltemas polyester + härdare.

Biltemas glasfiberväv.

Spillvirke från staketbygge.

Bestäm dig för en form du vill att din bräda ska ha. Skissa upp den på papper i verklig storlek, även från sidan sett.

Bygg en pressform, en överdel och en underdel. Med denna ska du forma shapen på brädan du vill bygga, vart du exempelvis vill att din tail ska börja etc. I mitt fall vill jag ha en ganska stor tail och en väldigt liten uppböjning i nosen, dessutom vill jag att hela brädan ska vara lätt konkav, dvs. skålad. Den övre delen av formen ligger på bilderna upp-och-ner och ni kan se hur jag satt dit träbitar för att fokusera belastningen vid dessa punkter, på så sätt kan man styra vart man vill att brädan ska böjas mest. På övre delen av formen har jag även monterat tvärgående balkar som är bredare än undre delen, detta för att kunna spänna ihop formen på det sätt som visas längre ner. Hur du vill bygga formen till just din bräda är självklart väldigt individuellt, men välj virke av lite grövre dimension och rejäla skruvar  när du bygger pressformen då den måste utstå mycket hög belastning.

 

Nu är det dags att blanda polyester, klippa upp glasfiberväven och pressa ihop plywooden. Testa att pressa ihop plywooden innan du börjar blanda plasten för att se så att brädan böjer sig som du vill, annars är det bara att bygga till detaljer på formen för att fixat till shapen.

Torka av plywooden med aceton eller målartvätt innan du börjar plasta. Stryk sedan på rikligt med polyester med en stor pensel på ena sidan av en planka, lägg sedan på glasfiberväven och se till att den är helt slät. Stryk på ytterligare polyester och dutta med penselns ände där det fortfarande syns vita fläckar i glasfiberväven. När hela väven är blöt av polyester så penslar du på ett sista lager på den andra plywoodskivan. Därefter lägger du dem samman i pressformen och spänner åt utav bara h*lv*te.

 

För att pressa ihop formarna använder jag mig av ett hederligt gammal sjömansknep. Att lägga en tamp från ena sidan av balken på överdelen av formen, runt hela underformen och sedan upp till balken på andra sidan överformen, därefter hela vägen tillbaka och knyt samman tampen med en hederlig råbandsknop. Genom att sedan sticka in en skruvmejsel, träbit eller vad som helst som ger en bra hävarm kan man sedan, genom att tvinna upp tampen, uppnå väldigt stora krafter. Var säker på att du tar en tamp som är tjock nog, då den med stor säkerhet går av annars. Om du ser att skivorna inte ligger kloss an på vissa ställen så kan detta åtgärdas med enkla tvingar (se bild).

Nu är det bara att vänta, vilket är skedet jag är i nu. Jag kommer låta min bräda ligga i pressen 3-4 dagar och sen får vi helt enkelt se hur det blev. Har allt gått som det ska så återstår endast utsågning av formen, borrning av hål för truckarna och eventuellt lite mer glasfiberlaminering.

I morgon börjar förhoppningsvis ett ännu större projekt!

Stay tuned!

Kommentera

